Wśród danych

Blog dla przedsiębiorców działających w cyfrowym świecie

  • Michał Nosowski

Reklama behawioralna a RODO


W Internecie obserwujemy masę treści reklamowych, które na podstawie naszych dotychczasowych zachowań wyświetlają nam reklamy uznane przez rozmaite algorytmy jako „pasujące do nas”.

Dlatego właśnie gdy w wyszukiwarce internetowej wpiszemy hasło „telefon komórkowy” albo „laptop” istnieje duża szansa, że kilka chwil później trafimy na reklamę sklepu z elektroniką. Dotyczy to również mediów społecznościowych takich jak Facebook, które pozwalają przedsiębiorcom trafiać do określonej, sprecyzowanej grupy odbiorców.

Na tym polegają współczesne działania marketingowe prowadzone w Internecie. Wiążą się z koniecznością precyzyjnego ustalenia potencjalnej grupy odbiorców treści marketingowych. Dlatego przedsiębiorcy publikujący w Internecie reklamy dokonują analizy cech i zachowań potencjalnych odbiorców tak aby trafić właśnie do tych, którzy mogą kupić oferowany przez nich produkt lub usługę. Takie działania nazywane są marketingiem behawioralnym.

W rozumieniu Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych stanowi to profilowanie – czyli automatyczne przetwarzanie danych (przez rozmaite algorytmy) po to aby ustalić jakieś cechy osoby fizycznej – np. to co ją może szczególnie interesować i na co wyda pieniądze. Działania polegające na prowadzeniu marketingu behawioralnego są dopuszczalne na gruncie RODO – wiążą się jednak z koniecznością spełniania dodatkowych wymogów.

Dlatego bardzo się cieszę z tego, że mogłem rozjaśnić ten temat w artykule pt. „Reklama behawioralna w kontekście przepisów o ochronie danych osobowych" na łamach Biuletynu Euro Info wydawanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Link do tego artykułu znajdziesz tutaj.

Dowiesz się z niego m.in.:

  1. Co to jest reklama behawioralna,

  2. Jakie obowiązki zostały nałożone na przedsiębiorców korzystających z takich reklam,

  3. Jakie prawa przysługują osobom, do których są one kierowane,

  4. Jakie dodatkowe wymogi należy spełnić przed rozpoczęciem korzystania z reklam behawioralnych.

Zapraszam do czytania 😊

#RODO #marketing #profilowanie #reklama #reklamabehawioralna #ocenaskutków #GDPR

Michał Nosowski

Jestem radcą prawnym specjalizującym się w prawie nowych technologii. Stworzyłem tego bloga po to aby dzielić się swoją pasją - czyli badaniem styku świata IT i prawa.

 

W ramach kancelarii ByteLaw, której jestem współzałożycielem, pomagam głównie startupom, software house'om, freelancerom i ludziom zajmującym się marketingiem internetowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do odwiedzenia strony Kancelarii.

Projekt: 2020 Michał Nosowski, Toruń.